2de week in Peru

18 februari 2013 - San Jerónimo District, Peru

Hoi iedereen daar in België,

Mijn 2de weekje hier in Peru zit er al weer op, het gaat toch wel snel vooruit! Mijn 2de weekje in het project ging toch al wat vlotter dan het eerste, ook al is het Spaans nog niet alles. Nog 1 weekje wachten en dan mag ik met mijn individuele sessies beginnen, kijk er al naar uit, al zal ik nog heel wat moeten voorbereiden. Foto's van dit weekend vind je onder 'carnaval' en 'mercado san jeronimo'.

Ook deze 2de week ben ik nog iedere dag ziek geweest. Ik ben uiteindelijk naar de dokter geweest (een hele goede trouwens) en bleek allergisch aan diamox, de pilletjes die ik pakte tegen de hoogteziekte. Ik ben er dan onmiddellijk mee gestopt, en vandaag kan ik zeggen dat ik me een pak beter voel!

Woensdag zijn we met alle mensen van het project gaan eten in Cusco omdat er 2 vrijwilligers opnieuw naar huis vertrokken, en donderdag kregen de kindjes taart en cadeautjes als afscheid. Een basketbalring, twister en een hele reeks disney dvd's! Ze konden niet wachten om ermee aan de slag te gaan.

Vrijdagochtend hadden we bij Liesbet thuis afgesproken om voor de stage vanalles af te spreken. We hebben ook even met onze docent in België geskypt (was best wel raar eigenlijk). Liesbet en Aline lijken wel enthousiast over mijn projectje, en ik ben er natuurlijk ook enthousiast over. Ik kan amper wachten om eraan te beginnen! Vrijdagavond de salsa les overgeslagen omdat Elien ziek geworden was van een eitje te eten 's middags (misschien maar goed want ook ik was nog niet op men best). Wel jammer dat we dat gemist hebben! Maar nu kijken we dubbel zo hard uit naar de volgende salsa les.

Zaterdag zijn we naar de Maestro gegaan, een soort van brico, om aankopen te doen voor ons project. Om wit zand vragen om een zandbak mee te vullen lijkt dus heel raar te zijn in Peru. We hebben het dan maar bij de bak gehouden.  'S avonds was er een barbeque met bijna iedereen uit het project. Aangezien er een technisch probleempje was met de barbeque (of lag het eraan dat we een bende Belgische vrouwen zijn die geen verstand hebben van Peruaanse barbeques?), hebben we de vleesjes niet op de barbeque kunnen bakken. We hebben het feestje dan maar naar binnen verplaatst, maar het smaakte toch nog goed!

Aangezien we gisteren geen wit zand vonden, besloten we señora Patricia in te schakelen om aan zand te raken. We zijn naar zo'n bedrijf gegaan die cement verkopen en zand voor constructies. Wit zand was er niet echt te vinden dus hebben we water bij de wijn moeten doen. Maar zo zal het ook wel lukken zeker, en anders verzinnen we nog wel iets anders. Dan moesten we die 80 kg zand nog op het project krijgen. In de taxi hebben ze voor ons gedaan, maar dan moesten we het er nog uit krijgen. In eerste instantie leek de taxi-chauffeur ons niet te willen helpen. Elien en ik besloten het dan maar zelf te versleuren. Dat was echter zonder de riool gerekent, mijn voet viel hier mooi in, en ik viel mooi naar voor. Mijn voet was er niet meer uit te krijgen. Uiteindelijk hebben ze mijn schoen moeten uitdoen, en ben ik er zo  toch uitgeraakt. Op dat moment heeft de taxi-chauffeur toch beslist om te helpen, gelukkig!

Hierna wilden we nog naar de carnavalsstoet gaan kijken en nadien  nog naar een winkelcentrum gaan. Op de affiche stond dat de stoet om 10 uur zou beginnen, We stonden daar dan ook mooi op tijd. Wanneer er na een half uur nog niets te zien was zijn we even de markt op gegaan. Uiteindelijk vertelden ze ons dat het om 12 uur ging beginnen, en om 14 uur kwam hij er eindelijk door. Ondertussen waren we al zo vol met water gegooid en vol scheerschuim gespoten dat we het shoppingcenter maar uitstelden. Tijdens het scheerschuimgevecht hebben ze mijn fototoestel trouwens proberen te stelen, gelukkig had ik het net op tijd door en kreeg ik het terug, weliswaar op de grond neergegooid, dus ik hoop dat hij nog eventjes meegaat!

Nu nog beetje voor school werken en dan in mijn bedje kruipen!

Saludos desdé Peru!

1. Patricia:
    18 februari 2013
    Hey,
    wat een spannende en kleurrijke avonturen ( en foto's!) allemaal. Hopelijk ben je er snel bovenop en kan je 100 % genieten van wat je daar allemaal beleefd ;). Veel succes met je project! X Patrick en Patris
  2. Jacques:
    18 februari 2013
    Hopelijk ben je er nu bovenop , geen hoogteziekte meer , en dan maar genieten van je project en de rest , groetjes