1ste dag op het project

7 februari 2013 - San Jerónimo, Peru

Hoi iedereen,

Gisteren was onze eerste dag naar het project. We zijn vertrokken in stralende zon, het voelde wel dertig graden, en enkele uren later was het aan het stortregenen. Nu snap ik waarom ze zeggen dat het weer hier zo gek doet...

Ik heb ook kennis mogen maken met het Peruaanse verkeer en zijn 'openbaar vervoer'. De auto's zijn voortdurend aan het tuten, en zigzaggen constant over de weg. De bussjes kan je je voorstellen als een grote taxi van bij ons waar ze zo'n 30 man in proppen en als er nog mensen bij willen laten ze ze er nog in. Een echte beleving dus! We  moeten zo'n 30 minuten op het busje zitten om aan het project te raken.

In urpi son qocha heb ik eerst Spaanse les gehad. Dat viel allemaal nog we lgoed mee! En nadien kwamen de kindjes binnen. Ze kwamen mij direct een kus geven en noemde me tia, wat tante betekend. Ik kreeg een tafeltje toegewezen waar ik de maaltafels van 1 en 2 mee mocht oefenen. Ze stelde mij dan van alle vragen die ik niet zo goed begreep... Maar het is helemaal goed gekomen. Wel gek dat sommige kindjes op hun vingers tellen om de maaltafels te doen. Na dat ze hun werkblaadje gedaan hadden mochten ze gaan spelen. Een drukke maar leuke bedoeling. En er zijn echt zo van die kindjes die aan u komen hangen en er ook aan blijven hangen. Na het spelen moet iedereen zijn handen wassen, krijgen ze een vieruurtje en moeten ze nadien hun tandjes poetsen.

Ik had al heel de dag hoofdpijn gehad en tegen het einde van het project voelde ik me zo slecht worden. Echt vreselijk! Dan moest ik nog een half uur op zo'n zigzaggend busje gaan zitten. Niet wetende wat het was dacht ik aan lage bloeddruk, dus kocht ik zakje zoute chips, maar dat mocht niet baten. Ik strompelde naar huis en daar gaf señora Patricia me de diagnose 'hoogteziek'. Ze gaf me een maté de coca en zei me te gaan slapen. Ik was zo misselijk dat ik eerst nog heb moeten overgeven. Heb toen toch maar een pilletje tegen de hoogteziekte genomen en ben direct (20 uur) in mijn bed gekropen. Vanmorgen gaat het gelukkig beter! Kijk al uit naar dit nieuwe dagje!

Groetjes uit Peru!

1. Valerie:
    7 februari 2013
    Fantastisch dat het allemaal zo goed loopt.Ik hoop dat je snel van die hoogte ziekte af bent.Dikke knuffel xxx
  2. Els meyer:
    7 februari 2013
    Ziet er allemaal leuk uit!! Hopelijk wen je vlug aan de hoogte! Dikke kus!
  3. Rebecca:
    7 februari 2013
    Haha, ik zien u al kijken naar die kindjes.. Euh.. No comprendo? :p Zo'n duts gij dat ge bent dat ge meteen ziek waart! Hopelijk nu al een pak beter!
  4. Bomma:
    7 februari 2013
    Hopelijk voelt ge u al wat beter, maar het is toch leuk om met die kindjes te werken denk ik .hopelijk krijgen we veel leuke verhaaltje te horen nog een dikke kus xxx
  5. ANNEKE,Johan, thibaut en ...:
    8 februari 2013
    Gelukkig weten ze jou daar goed te helpen met die hoogteziekte ... Zal er wel heel anders aan toegaan dan hier, benieuwd naar je volgend verhaal.Kusjes van ons allen x